Selasa, 8 September 2009

Memohon Pada-Mu Ya Rabb

Bismillahirrahmanirrahim...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Tuhan pencipta alam seluruhnya.Tiada Yang lebih berkuasa melainkan-Mu Ya Rabbuli'zzati.

YA ALLAH,
rahmatilah kami dengan al-quran,jadikanlah ia sebagai pemimpin, cahaya, petunjuk, dan rahmat buat kami insan yang lemah.Ya Allah, ingatkanlah apa yang kami lupa daripadanya, berikanlah ilmu apa yang belum kami ketahui mengenainya,anugerahkan kepada kami untuk membaca kitabullah ini di tengah malam dan penghujung siang,jadikanlah ia sebagai hujah bagi kami wahai Tuhan seru sekalian alam. Ya Allah, perbaikilah bagi kami agama kami kerana dialah penjaga urusanku, perbaikilah bagi kami dunia kami kerana di dalamnya aku hidup, perbaikilah bagi kami akhirat kami, kerana ia tempat kembali kami, jadikanlah hidupan sebagai tambahan segala kebaikan bagi kami, dan jadikanlah kematian sebagai kerehatan kami dari segala kejahatan.

YA ALLAH,
jadikanlah sebaik-baik umur kami pada penghabisannya,dan sebaik-baik amal kami adalah penutupnya dan sebaik-baik hari bagi kami adalah hari berjumpa dengan-Mu.
Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kehidupan yang tenteram, kematian yang tenang dan tempat kembali yang tidak menyedihkan dan tidak membuka aib.Ya Allah, kami memohon kepada-Mu sebaik-baik pemohonan,sebaik-baik doa, sebaik-baik kejayaan, sebaik-baik ilmu, sebaik-baik amal, sebaik-baik pahala, sebaik-baik kehidupan, sebaik-baik kematian, teguhkanlah kami, beratkanlah timbangan kebaikan kami,teguhkan keimanan kami, tinggikanlah darjat kami, terimalah sembahyang kami, ampunilah segala kesalahan kami, kami memohon ketinggian syurga.

YA ALLAH,
Kami memohon kepada-Mu keharusan mendapatkan rahmat-Mu dan keteguhan pengampunan-Mu, keselamatan dari segala dosa, kejayaan dari semua kebajikan,keuntungan syurga dan keselamatan dari Azab api neraka. Ya allah, perbaikilah akhir hayat kami dalam segala perkara, selamatkanlah kami dari kenistaan hidup di dunia dan siksaan di akhirat.

YA ALLAH,
anugerahkanlah bagi kami ketakutan kepada-Mu yang dapat menghindarkan kami dari berbuat maksiat kepada-Mu, ketaatan yang dapat menyampaikan kami kepada syurga-Mu, keyakinan yang dapat menempuhi musibah dunia yang menimpa kami, berilah kenikmatan kepada kami dengan pendengaran, penglihatan dan kekuatan kami selama hidup kami, jadikanlah ia sebagai peninggalan kami, jadikanlah pembalasan kami kepada orang yang menzalimi kami, tolonglah kami menghadapi orang yang memusuhi kami, janganlah Engkau jadikan dunia sebagai kehendak kami yang paling besar dan pengetahuan paling akhir kami, janganlah engkau beri kekuasaan atas kami kepada orang yang tidak mengasihi kami.

YA ALLAH,
janganlah Engkau tinggalkan dosa-dosa pada kami melainkan Engkau telah mengampuninya, janganlah Engkau tinggalkan kesusahan kepada kami melainkan setelah mengembirakannya, janganlah Engkau tinggalkan hutang-hutang kepada kami melainkan setelah menunaikannya, dan janganlah Engkau tinggalkan sesuatu keperluan dunia dan akhirat pada kami melainkan Engkau telah menunaikannya wahai Zat Yang Maha Mengasihani.

Ya Tuhan kami, berikanlah kepada kami kebaikkan di dunia dan kebaikan di akhirat dan selamatkanlah kami dari siksa api neraka, semoga Allah melimpahkan selawat dan salam buat junjungan kita nabi Muhammad S.A.W dan kepada keluarganya serta para sahabatnya.Ameen Ya Rabb.

PERKENANKANLAH DOA KAMI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan