Sabtu, 9 Jun 2012

Dedikasi Buat Sahabat-Sahabat jqaf 2011

9/6/2011. Majlis Perpisahan pelajar KPLI j-QAF 2011, di surau An-nur Ipg Gaya, Kota Kinabalu, Sabah

Bismillahirrahmanirrahim....
Memandangkan semua orang dah lapar, tak dptlah nk trskan hjt utk berucap, jadi dikesempatan ini sy coretkan sebuah dedikasi khas buat sahabat-sahabat semua buat peringatan untuk diri sendiri dan peringatan bersama, InsyaAllah.

Pertama: Tajdidkan niat kita semua Lillahi ta'ala..bukan sekadar utk mndpt gj yg tggi, utk kebanggaan atau menunjuk-nunjuk. Niat yang baik dengan tulus dan ikhlas akan sentiasa dibantu Allah dlm mengharungi kehidupan yang penuh pancaroba, Bi Iznillah 

Kedua: nk ckp pasal penampilan seorg ustaz dan ustazah. Jglah pnmpilan diri kita walau di mn kita berada. Tidak semestinya perlu bertudung labuh atau berkopiah kerana iman seseorg itu bukanlah diukur dr labuhnya tudung seseorg itu atau kerap berkopiah, namun pnmpln luaran itu boleh mencerminkan keperibadian dlmn seseorang malahan menjadi benteng buat kita dari melakukan perkara-perkara yg tidak baik.Betul X??? Sama2lah kita mnjd seorg yg soleh dan solehah yerr. Ameeen

Ketiga: khairunnas anfa'ahum linnas iaitu sebaik-baik manusia ialah yang dapat memberi manfaat pada orang lain. Di mana sahaja kita dicampakkan, jadilah kita seperti biji benih yg subur yg blh mengeluarkan hasil yang bermanfaat. Kelak kita pasti disanjungi dan dikenang sampai bila-bila.Kutiplah mutiara-mutiara hikmah yang ada di sini. La Yukallifullahu nafsan illa wus'aha, Allah tidak akan membebani hambanya melainkan sesuai dengan kemampuan hambanya. Yakinlah pada diri yang anda semua boleh menempuhinya. Takbir!!!

Keempat: Bila berhadapan dengan masyarakat kita akan dihujani pelbagai fikrah dan persoalan, namun carilah titik persamaannya dan bukan titik perbezaan yang hanya kan mendatangkan perbalahan dan pergaduhan yang akhirnya mendatangkan kemudharatan pada diri sendiri. Hormat- menghormati pandangan orang lain selagi mn tdk bertentangan dengan syariat Islam itu sangat perlu. Ustaz Ustazah, Bangkitlah berganding bahu, besatu hati dalam meneruskan perjuangan Baginda kita Nabi Muhammmad S.A.W dlm menyampaikan dakwah Islamiyah. Islam Pasti Maju jika Umat Islam bersatu.

Kelima: Saya selaku candidate kpli j-qaf (BA) 2011, memohon ampun dan maaf andai pernah mengguris hati mn2 pihak. Jutaan terima kasih diucpkan kpd shbt2 seperjuangn semua selama kita di sini, tanpa kalian semua, mungkin saya tak kuat utk mnrskan perjuangan ini. Jazakallhu khairan Jaza', InsyaAllahul Jannah.

Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari kelemahan dan kedhaifan diri saya sendiri, Wallahu Ta'ala A'lam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan