Selasa, 26 Julai 2011

Berkongsi Pengalaman

Dalam sedar tak sedar, sudah setahun pulang ke tanah air. Masih lagi teringat ketika mana kapal terbang mahu mendarat di lapangan terbang KLIA kelihatan perbezaan yang sangat ketara yang mana bumi dipenuhi pokok-pokok menghijau, dengan serta merta mengalir air mata kesyukuran yang tidak dapat digambarkan. Wajah mak abah dan keluarga tersayang terbayang-bayang di depan mata. Hanya Tuhan sahaja yang tahu macam mn perasaan ketika itu. Masa berlalu bagaikan semalam baru berlaku, mmg sgt cepat.

Seminggu selepas sampai di teratak tempatku dilahirkan, keluarga sama2 membuat kenduri doa selamat buatku yang baru pulang dari luar negara dengan membawa segulung ijazah yang aku kira amat menggembirakan hati orang tuaku. Inilah rasanya hadiah yang berharga buat ibubapa bilamana melihatkan anaknya berjaya. Setelah dua minggu rehat di rumah, aku telah ditawarkan menjadi guru ganti di sekolah rendah lamaku. Dalam fikiran ketika itu, inilah masanya untuk ku tabur budi buat ank bgsa walaupun sebelum ini mmg tidak pernah berpeluang untuk bekerja. Aku sahut cabaran pertama ini dengan hati yang terbuka. Secara tidak langsung bertemulah aku dengan guru-guru lama yang pernah mengajarku suatu zaman kanak-kanak dahulu. Sedikit sebanyak dapatlah berkongsi pengalaman dan bertukar-tukar fikiran. Mula2 sekali masuk kls tahun 5 dan disuruh mengjar, alhmdllh mndpt pujian dr PK HEM yang masuk sm kls tue, katanya : pandai awak mengajar. Dalam hati, inilah kali pertama mengajar budak sekolah, syukurlah.. aku yakin semuanya dengan bantuanmu Ya Rabb.

Sepanjang mengajar di sekolah lamaku itu, dapatlah aku tinggal bersama-sama keluarga, saat indah bersama menyambut ramadhan dan raya setelah pulang ke tnh air. Ramadhan di sambut dengan org tersyg terasa sgt indah dengan tarawih di surau dpn rumahku, solat raya pun di situ. Raya tahun lps sgt2 meriah aku rasakan, dengan kunjungan jiran2, kwn2 dan ank murid yang diingati selalu. Kenangan bersama mereka banyak memberi pengalaman dan kenangan yang indah yang tak akan ku lupakan.

Selepas raya aku tidak lagi mengajar, makanya dapatlah jalan2 raya menziarahi rakan2 seperjuangan. Tak lupa juga aku untuk menghadiri kenduri kahwin sahabtku yang sama2 belajar dahulu. Alhmdllh serunya sampai dulu aku tumpang gembira. Ramailah rakan taulan yang jumpa ketika kndr itu berlgsg. Ketika itu aku berjalan raya sampaikan ke jenderak utara, Jerantut. Siap bermalam lagi di sana. Asalnya semua ini bukanlah dirancang namun jodoh pertemuan Allah tetapkan utk bertemu dengan rakan seperjuangan, hmdllh. Setelah puas berjalan raya, aku pun pulang ke rumah utk bersama keluarga yang tercinta.

Selang beberapa minggu aku telah ditawarkan pula untuk mengajar di kls KAFA menggantikan ustazah yang cuti mengerjakan haji ke Baitullah. Sekali lagi aku berpeluang bertemu ustazah2 yang pernah mengajarku suatu ketika dulu. Hari pertama mengajar telah diberi taklifan untuk menjaga pelajar untuk peperiksaan UPKK, alhmdllh aku tempuhi dengan hati yang terbuka walaupun inilah pengalaman pertamaku di situ, namun ku laluinya dengan hati yang tenang. Habis peperiksaan, aku ditugaskan pula untk prgrm akhir tahun yang mn setiap darjah akn menyampaikan lagu nasyid dibawah pimpinanku dan di bantu seorg lg ustzh utk mengawal pljr. Ketika itu aku rasa sgt teruja dan teruji, namun dengan minat dan pengalaman nasyid zaman sekolah dulu dapat jglah aku menjayakan persembahan pelajar itu dengan jayanya, hmdllh.

Awl thn 2011 aku telah dipanggil untuk melapor diri di Kota Kinabalu,Sabah untuk prgrm KPLI-jQAF. Ketika mana keputusan keluar di lmn web, dengan telitinya aku membaca keputusan itu dan telah ditempatkan di Sabah. Dengan perasaan terharu dan hibanya aku menjerit dan terus ke arah mak dan abah untuk memberitahu keputusan itu. Linangan airmata di sambut hiba mengenangkan rezki ku yang bakal merantau buat kali kedua. Dalam hatiku ini terasa berat juga mahu meninggalkan keluarga, namun ku pasrah kerana aku tahu Allah sebaik-baik perancangan. Hanya beberapa bln bersama keluarga dan kini aku terpisah pula di seberang laut memikul amanah yg telah diberikan. Jika difikir2kan ada hikmah sebelum ini aku mengajar di sekolah lamaku yang mana setiap hari boleh bersama keluarga, rupa-rupanya aku bakal ditaklifkan berjauhan pula setelah mengharungi saat2 indah bersama keluarga. "kadang2 Allah hilangkan kita matahari dan didatangkan pula guruh dan petir, puas kita menangis mencari di mana matahari, rupa2nya Allah nak hadiahkan kita pelangi yang indah." InsyaAlah suatu hari nnti pelangi yang indah akn muncul dlm hdpku.amieen...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan