Khamis, 17 Jun 2010

Bicara Dari Hati ke Hati


Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran di rafa'kan kehadrat ilahi kerana msh lg diberi peluang merasai nikmat yg Allah sediakan ini. Pengembaraan ke Syria bermula pada 11hb jun dan berakhir pd pg 15hb.

Pada mulanya, tak terfikir pun nak join pengembaraan nie bersama adk2 junior nmn akhirnya terbuka juga hati nie nk join sekali coz fikir memudahkan kerja n pengurusan yg dah confirm ada org nk bwk jln2 n shopping di Syria sblm plg ke Tanah Air. Kekangan ms sgt padat dgn prgrm, ursn dan sebagainya. Mlm seblm bertolak dengan mesyuarat Ahli Majlis Mesyuarat MMY yg hbs agk lambat coz mesyuarat terakhir bagi sesi pimpinan 09/10, namun hmdllh dapat tamat dgn sempurna.

Entry kali nie nk kongsi ngan sahabat2 dan teman2 kenangan yg mmg tak boleh nak lupa iaitu kes kehilangan dompet duit di dalam Masjid Umawi Halab dan di depan maqam Nabi Zakaria. Waktu tue saya menuju keseorgn menuju ke maqam yg mn yg len dah sudah melawatnya dan niat juga utk mencr 2 org sahabat saya yg tersesat di Suk Halab tue, namun Allah punya kuasa yg mnjadikan sesuatu tue, tengah leka dan asyik melihat maqam, berlakulah kejadian yg tak diingini yg mn ketika sy membuka beg utk keluarkan kamera dan ats kecuaian yg terlupa utk menutupnya dgn rapat lalu hilanglah dompet duit saya yg berada dlm beg tue. Pada mulanya ada makcik arab yg mengendong anknya dan seorg lg anknya disisi tlh menegur beg sy yg terbuka, dan pada ms itulah sedar yg dompet dah hilang. Dgn perasaan seram sejuk x tahu nak buat apa, lalu cuba utk menggeledah beg m.cik tue, tp akhirnya x smpi hati pula tgk dia ngan ank2nya tue.Tgh dlm kekalutan mencari bantuan p.cik2 arb , lupa nk cm muka org kat sekeliling tue, tp yg perasan nye, m.cik yg menggedong ank tue dah x de di sekitar itu.

Ush seterusnya mencari pegawai keselamatan masjid yg berada berdekatan dengan maqam, bila disiasat mmg tak blh nak wat pe, dan pada ms tue lah dompet ditemui kembali oleh seorg p.cik arab dengan keadaan dompet yg terbuka di hadapan maqam itu juga. Hanya kad pelajar dan kad bank yg terselamat nmn syukur sgtlah kerana msh ada yg berharga.

Selang beberapa minit kemudian, saya pun melangkah keluar ke perkarangan masjid dengan hati dan tubuh yg longlai tak bermaya, sebak rasanya bila mengenangkan di tempat yg baik benda nie berlaku, dan umt islam jugalah yg lakukan ini, bagaimanalah islam nak maju klu umatnya msh mengamalkan sikap jahiliyah ini. Namun disebalik apa yg berlaku, Allah nk tunjukkan kasih sayang sahabat2 dan teman2 yg membantu dan sama2 merasai dan bersimpati dgn nsb sy ni. Hamdulillah perjuangan dapat ditrskan dgn hati yg tenang.Kata2 Abah " kejahatan tue ada je di mana2 x kira tempat, sebab itulah Allah jadikan adanya neraka dan syurga, cuma kecuaian diri yg tak dapat nak dielak" nmn Mak yg agk tenang hanya mampu mendiamkan diri memikirkan ada hikmahlah tu di sebalik apa yg berlaku
.
Di kesempatan ni nk ucapkan ribuan kemaafan dan ucapan alfu syukran kepada ustaz shah yg mncr inisiatif utk membantu dan meredakan sy ketika itu,bagaikan seorg ayah yg sedang memujuk anknya, ust. azmir,ust daud, ust rozaimi, humi, fiza, fad, nafeesa, aqilah, mekyah, miza, nadiha, mashita, maimun, nathirah, muna, fara, asmaq, fatimah razali, fatimah azzahrah, atiqah ali , atikah ruslan, wahida, jue, izzati razak, izzati jamaludin, saerah, nudra, aida dan huda kerana byk beri semangat kat saya dan membantu sy, besar ganjarannya di sisi Allah dan hanya Allah yg dpt membalas dgn setimpalnya. Smg ukhuwwah yg dibina kekal sampai ke syurga.

Jazaka, jazaka,jazakallahu khoiran,
Walaka, walana, InsyaAllahuljannah



2 ulasan:

  1. stiap pkra yg ALLAH jdi kn,psti ada hikmahnya..cm taw2 jer duit YP da msuk..alhmdllh,ALLAH da gntikan dgn lbih byk..anggap jer bkn rzki kita..stiap ap yg kita ada,itu blom tntu akn mjdi hak kita spnuhnya..mgkn ALLAH jdikn kita sbgai pmgang smntra dn sbgai p'antra di antra DIA dgn hamba2NYA yg laen..

    BalasPadam
  2. KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, SILA GOOGLE TAJUK-TAJUK SEPERTI DI BAWAH INI:-

    (a) SIFAT 20 - http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
    (b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    (c) Jom Kenali Dr Maza & Co
    (d) Ahlul Bait Yang Dicerca
    (e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    (f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
    (g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
    (h) TAJUK KHAS - BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA ASWJ

    FAKEH KHALIFAH SAKA

    BalasPadam